علت پریدن فیوز کولر گازی چیست؟ آیا تا به حال با پریدن فیوز برق مواجه شده‌ اید؟ احتمالاً در چنین حالتی بترسید و ندانید که باید چه کار کرد یا فکر کنید که شما کاری کرده‌ اید که این اتفاق رخ داده است. هیچ کدام از این چیزهایی که گفتیم، حقیقت ندارد. گاهی ممکن است فیوز برق بپرد و شما هم هیچ دخالتی در این کار نداشته باشید و اصلاً تقصیر شما نباشد.

در حقیقت پریدن فیوز کولر گازی هم جزو مواردی است که ممکن است برای خیلی از شما اتفاق افتاده باشد و آن را تجربه کرده باشید. اول از همه باید علت پریدن فیوز کولر گازی را بررسی کنید. یعنی قبل از اینکه به سراغ تعمیرات لوازم آشپزخانه و خانگی بروید، باید ببینید که علت و مشکل از کجاست. با ما همراه باشید تا این علت‌ ها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

مهمترین دلایل پریدن فیوز کولر گازی

پریدن فیوز کولر گازی یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و به‌طور قابل توجهی بر عملکرد سیستم تهویه مطبوع تأثیر بگذارد. این مشکل معمولاً به دلیل بار اضافی بر روی مدار الکتریکی، خرابی کمپرسور، نشتی برق یا مسدود شدن فیلترها و کندانسور رخ می‌دهد. هنگامی که کولر گازی در حال راه‌اندازی است یا در شرایط کاری سخت قرار دارد، ممکن است جریان برق افزایش یابد و فیوز به‌عنوان یک مکانیزم حفاظتی عمل کند و از آسیب به دستگاه جلوگیری کند. درک علل پریدن فیوز می‌تواند به صاحبان خانه کمک کند تا با انجام تعمیرات و نگهداری مناسب، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنند و کارایی دستگاه را حفظ نمایند. در ادامه بیشتر در مورد هر کدام توضیح می دهیم.

کثیفی فیلتر کولر گازی

اولین علتی که باید بررسی کرد، کثیف بودن فیلترهای کولر گازی است. کولر گازی‌ ها هم مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر داخل خودشان فیلتر دارند. فیلتر باعث عملکرد نرمال و طبیعی دستگاه می‌ شود. اگر شما آن را تمیز نکنید یا به موقع آن را تعویض نکنید، ممکن است مشکلاتی در دستگاه به وجود بیاید. مثلاً به بخش‌ های مختلف آن آلودگی وارد شود و به آن آسیب وارد کند و راندمان دستگاه را پایین بیاورد.

در نتیجه برای اینکه بتوانید کولر گازی با راندمان سرمایشی بالا داشته باشید و از داغ شدن بخش‌ های مختلف آن جلوگیری کنید تا فیوز نپرد، می‌ توانید فیلتر کولر گازی را تمیز کنید یا اینکه کاری کنید که فیلترها تعویض شوند و مشکل شما برطرف گردد.

علت پریدن فیوز کولر گازی 

مطالعه بیشتر | تعمیرات کولر گازی در منزل

کاهش گاز مبرد داخل کولر گازی

از دیگر علت‌ هایی که می‌ تواند برای پریدن فیوز کولر گازی وجود داشته باشد، گاز مبرد است. گاز مبرد شبیه به خون در رگ‌ های ما عمل می‌ کند. اگر این گاز کم شود، عملکرد دستگاه دچار مشکل خواهد شد، زیرا وظیفه آن این است که گرما را از محیط داخل خانه بگیرد و با فشار بالا به دستگاه برساند و آن را تبدیل به هوای خنک کرده و به بیرون پس بدهد. اگر گاز مبرد داخل دستگاه به هر دلیلی کم باشد، نشتی در لوله‌ ها اتفاق می‌ افتد. همین باعث می‌ شود که دمای محیط به خوبی خنک نشود. از طرفی فشار زیادی هم به کودکان وارد خواهد شد و دچار پریدن فیوز می‌ شود.

مشکلات مربوط به فن کولر گازی

فن کولر گازی شبیه به پروانه‌ های رادیاتور است. وظیفه آن این است که جریان پایدار هوا را ایجاد کند و دمای دستگاه را تنظیم نگه دارد. اگر به هر دلیلی فن کولر گازی خراب شده باشد، دمای دستگاه از حالت عادی خیلی بالاتر می‌ رود و این افزایش دمای دستگاه می‌ تواند باعث پریدن فیوز دستگاه باشد که مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

مشکلات مربوط به خازن کولر گازی

خازن شبیه به قلب فیوز عمل می‌ کند. خازن باید از لحاظ جریان برق به درستی تنظیم شده باشد یا به اصطلاح، رگلاژ در آن انجام شود. وظیفه اش این است که ولتاژ دستگاه را تنظیم کند. اگر به هر دلیلی خازن نیم سوز شده باشد یا به طور کامل سوختگی در آن اتفاق افتاده باشد، کارایی دستگاه از بین می‌ رود که در چنین حالتی فرد متخصص باید مشکل را برطرف کند. یعنی همانطور که به تعمیرات تخصصی اجاق گاز رومیزی مراجعه می‌ کنید، برای کولر گازی هم باید به متخصصین مراجعه کنید تا بتواند مشکل را خیلی ریشه‌ ای و دقیق‌ تر بررسی کند.

مشکلات جعبه تقسیم دستگاه

از دیگر علت‌ هایی که می‌ تواند باعث پریدن فیوز کولر گازی شود، جعبه تقسیم دستگاه است. جعبه تقسیم وظیفه تقسیم کردن برق داخل مجتمع را دارد. اگر به هر دلیلی عملکرد آن مختل شود، اشکالاتی در فیوز به وجود می‌ آید که اصلاً هم جای تعجب ندارد که یکی از آنها پریدن فیوز کولر گازی است. در چنین حالتی متخصص و مهندس برق ساختمان می‌ تواند مشکل را بررسی کرده و آن را برطرف کند.

طول عمر بالای کولر گازی

کولر گازی جزو دستگاه‌ هایی است که بعد از مدتی که طول عمر آن افزایش پیدا می‌ کند و خیلی زیاد از آن استفاده می‌ کنید، سطح کارایی افت می‌ کند. این موضوع نه تنها برای کولر گازی، بلکه برای همه دستگاه‌ ها وجود دارد و اگر دستگاه شما خیلی کهنه و قدیمی باشد، می‌ تواند همین موضوع عاملی برای پریدن فیوز کولر گازی شود که اصلاً هم جای تعجب نیست. پس سعی کنید که از دستگاه به درستی مراقبت کنید. اگر هم دستگاهتان خیلی قدیمی است، عوض کردن آن اصلاً ولخرجی نیست.

مشکلات مربوط به کمپرسور کولر گازی

از رایج‌ ترین علت‌ هایی که می‌ تواند باعث پریدن فیوز کولر گازی شود، خرابی کمپرسورها است. کمپرسور یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که داخل کولر گازی وجود دارد. وظیفه آن این است که گاز مبرد را با فشار زیاد بالا ببرد و سرمایش را ایجاد کند. اگر به هر دلیلی کمپرسور مشکل داشته باشد، ممکن است زمانی که دستگاه را روشن می‌ کنید، فیوز بپرد. هر چند وقت یکبار مطمئن شوید که کمپرسور به درستی کار می‌ کند و مشکلی ندارد.

اتصال کوتاه مدار کولر گازی

گاهی اوقات ممکن است عملکرد کولر گازی با مشکل مواجه شود یا شرایط اتصال در آن کوتاه شود که همین هم می‌ تواند عاملی برای پریدن فیوز باشد.

چگونه می‌توانم از پریدن فیوز کولر گازی جلوگیری کنم؟

مطالعه بیشتر | تعمیرات اجاق گاز ایرانی

چگونه می‌توانم از پریدن فیوز کولر گازی جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از پریدن فیوز کولر گازی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

با رعایت این نکات، می‌توانید از پریدن فیوز کولر گازی جلوگیری کرده و عمر دستگاه خود را افزایش دهید.

تعمیرات تخصصی کولر گازی

اگر مشکلی برای کولر گازی شما اتفاق افتاده باشد، باید هر طور که شده آن را برطرف کنید. مجموعه دمباریک می‌ تواند در این زمینه به شما کمک کند. شما می‌ توانید تعمیرات اجاق گاز خارجی و ایرانی و انواع و اقسام کولر گازی‌ ها و لوازم دیگر را در مجموعه دمباریک انجام دهید و مطمئن باشید که عملکرد آنها کاملاً حرفه‌ ای و تخصصی است و دستگاه را بهتر از روز اول تحویل می‌ گیرید.

جمع‌ بندی

استفاده از کولر گازی نیازمند کسب اطلاعات و آگاهی در مورد این دستگاه‌ ها است. گاهی اوقات ممکن است دستگاه را روشن کنید و به یکباره با پریدن فیوز مواجه شوید. این موضوع علت‌ های مختلفی دارد. ما در این مبحث به طور کامل راجع به آن صحبت کردیم و گفتیم که علت پریدن فیوز کولر گازی چیست؟ پس هر طور که شده این مسئله را بررسی کنید تا ببینید که مشکل از کجاست و چه چیزی این اتفاق را رقم زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *