نصب اجاق گاز

آیا لوازم آشپزخانه شما دچار مشکل شده‌اند و به دنبال تعمیرکاری ماهر و قابل اعتماد هستید؟ شرکت دمباریک با تیمی از تعمیرکاران حرفه‌ای و با تجربه آماده است تا هرگونه مشکل در لوازم آشپزخانه شما را به سرعت و با کیفیت عالی برطرف کند. از تعمیرات اجاق گاز اخوان در منزل گرفته تا پکیج دیواری و کولر آبی و گازی، تعمیرکاران دمباریک با بهره‌گیری از دانش به‌روز و ابزارهای پیشرفته، دستگاه‌های شما را به حالت اولیه باز می‌گردانند. همین حالا با ما تماس بگیرید و از خدمات سریع و مقرون‌به‌صرفه ما بهره‌مند شوید. اعتماد شما، اعتبار ماست

آیا با نحوه نصب اجاق گاز آشنا هستید؟ برای نصب کردن اجاق گاز چه نکاتی حائز اهمیت است؟ چون اجاق گازها بسیار کاربردی هستند و مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طرفی نیز نوع جدید اجاق گازها دارای ساختار پیچیده‌ای می‌ باشند، بنابراین لازم است که نصب انواع اجاق گاز یا نصب فر را با دقت بالایی انجام دهید.

حتی گاهی ممکن است شما به تنهایی نتوانید این کار را انجام دهید و نیاز باشد که یک نصاب این کار را بر عهده بگیرد تا کلیه نکات ایمنی برای نصب آن رعایت شده و بتوانید اجاق گاز را به درستی استفاده کنید. البته نصب کردن مدل‌های مختلف اجاق گازها با یکدیگر کمی متفاوت می‌ باشد. در این مقاله نصب اجاق گاز را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با نصب اجاق گاز

فارغ از اینکه نوع اجاق گاز شما چیست و از کدام مدل می‌باشد، شما برای نصب کردن آن نیاز دارید که چند مورد زیر را رعایت کنید:

انتخاب کردن موقعیت مناسب

اولین نکته در خصوص نصب اجاق گازها این است که یک موقعیت مناسب برای آن انتخاب کنیم، مثلاً هیچ گاه اجاق گاز را در مجاورت درب بالکن یا پنجره قرار ندهید، چون اگر شعله در معرض وزش باد قرار بگیرد، ممکن است خطرات زیادی را به وجود بیاورد.

ایجاد فضای خالی مناسب

اجاق گاز شما از هر نوع که باشد حتماً باید در اطراف آن مقدار فضا در نظر داشته باشید که اصطلاحا” اجاق گاز شما جای کافی برای نفس کشیدن داشته باشد. این موضوع جهت نگهداری صحیح و تعمیرات اجاق گاز نیز اهمیت دارد، به این ترتیب باید فاصله‌ها برای اطراف اجاق گازها به شرح زیر رعایت شود:

  • فاصله اجاق گاز تا دیوار پشتی حداقل ۴ سانتی‌ متر
  • فاصله اجاق گاز دیوار سمت چپ یا راست و کابینت‌ ها حداقل ۵ سانتی‌ متر
  • فاصله اجاق گاز با کف زمین یا کف کابینت آشپزخانه حداقل ۹ سانتی‌ متر
نصب اجاق گاز

توجه به سیستم تهویه آشپزخانه

موضوع مهم دیگری که در خصوص نصب اجاق گاز یا نصب فر وجود دارد و نباید از آن غافل شوید، توجه به سیستم تهویه مطبوع هوا می‌باشد، به این ترتیب حتماً باید در قسمت بالای اجاق گازها هود قرار دهید که کلیه آلاینده‌ها و هوای گرم به وجود آمده در فرایند پخت و پز از طریق هود به بیرون از ساختمان و آشپزخانه هدایت شود، پس در نظر داشتن فضای خالی در قسمت بالای اجاق گازها بسیار مهم است که در این قسمت هود قرار می‌ گیرد.

توجه به سیستم تهویه آشپزخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که با بهبود کیفیت هوا، سلامت و راحتی خانواده را تضمین می‌کند. تهویه مناسب، از تجمع دود، بوی غذا و رطوبت جلوگیری کرده و محیطی تازه و دلپذیر را فراهم می‌آورد. با نصب سیستم‌های تهویه مدرن و کارآمد، می‌توانید از آسیب‌دیدگی وسایل آشپزخانه و ایجاد لکه‌ها و کپک‌ها نیز پیشگیری کنید. تیم متخصصان شرکت دمباریک آماده‌اند تا با ارائه مشاوره و خدمات نصب حرفه‌ای، به شما در ایجاد یک آشپزخانه سالم و بهداشتی کمک کنند.

تعمیر اجاق گاز

نصب انواع اجاق گاز

اینکه اجاق گاز ما از نوع گاز صفحه‌ای، ایستاده و توکار باشد، نصب کردن آن نیز متفاوت می‌باشد:

نصب اجاق گاز فردار

گزینه دیگری از اجاق گازها نوع فر دیواری می‌باشد. این نوع از گازها یک نکته مثبت دارند و آن هم این است که سازنده استانداردها را برای ابعاد آن در نظر گرفته است، به همین دلیل جانمایی آن بین کابینت‌ها کار آسان‌تری است. این نوع فرها با سیستم برق کار می‌ کنند، بنابراین باید در هنگام نصب آن را در موقعیتی قرار دهید که به پریز برق دسترسی داشته باشد.

داخل کابینت نصب شده و اتصالات برقی آن را چک می‌کنید. این اتصالات و سیستم برقی را باید در قسمت پشت فر و موقعیتی که از پیش برای آن تعیین شده است، محکم کنید. برخی از فرهای جدید یک جعبه مدار دارند و سیم‌ های مربوط به اتصالات برقی در داخل این مدار منتقل می‌ شود. البته اگر فر شما از نوع گازی باشد در این حالت نصب کردن آن مانند نصب گازهای صفحه‌ای می‌ باشد. یعنی باید فر را به طور کامل در یک موقعیت مناسب قرار دهید، استفاده از چند پیچ می‌توانید آن را به کابینت‌ های زیرین متصل کنید و به همین آسانی کار نصب کردن آن به پایان می‌ رسد.

نصب اجاق گازهای صفحه‌ ای

اجاق گازهای صفحه‌ای به دو صورت فردار و بدون فر هستند که صفحه آنها بر روی کابینت‌ها قرار گرفته و اگر از نوع فردار باشد، فر آن در داخل کابینت جاسازی می‌شود که البته نصب اجاق گاز از نوع فردار نسبت به نوع ایستاده یا بدون فر دشوارتر است.

در مرحله نخست باید صفحه گاز را نصب کنید، برای این کار توجه داشته باشید ابعاد صفحه گاز حتماً با ابعاد کابینت در یک اندازه باشد. ابعاد آن نیز باید حداقل ۲۰ سانتی‌متر از سمت چپ و راست و ۳ سانتی‌متر از قسمت دیوار پشتی فاصله داشته باشد. پس از مراحل سوراخ‌ کاری و برش کاری صفحه گاز بر روی کابینت قرار می‌گیرد، سپس با کمک بست‌ها به جای خودش محکم می‌شود، برای محکم کردن و آب بندی صفحه گاز نیز از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌ کنند.

نصب اجاق گاز ایستاده

نصب این مدل بسیار ساده‌تر از نصب انواع اجاق گازهای توکار یا صفحه‌ای و فردار می‌باشد و کافی است که شما یک موقعیت مناسب را جهت نصب و راه‌اندازی آن انتخاب کنید. این اجاق گازها معمولاً با گاز کار می‌کنند. در هنگام نصب کردن نیز حتماً باید از سلامت شیلنگ گاز مطمئن شوید. دو بست جهت متصل کردن این شیلنگ به لوله کشی و اجاق گاز نیاز دارید.

در محل نصب کردن نیز ابتدا باید پایه‌ های اجاق گاز به طور منظم و در ارتفاع مناسب تنظیم شود، پس از این مرحله شیلنگ را به اجاق و لوله گاز متصل کنید. دقت داشته باشید که در محل اتصال حتماً یک بست به کار ببرید تا از محکم بودن آن مطمئن شوید، در مرحله آخر نیز نشت گاز را چک کرده و اجاق گاز را روشن کنید.

 

 

نصب انواع اجاق گاز

 

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نصب اجاق گاز را بررسی کردیم. اجاق گازهای خانگی انواع متفاوتی دارند و به صورت مدل‌ های ایستاده، صفحه‌ای، گاز فردار و غیره طراحی شده‌اند، به همین دلیل نصب انواع اجاق گاز و راه اندازی کردن آن نیز با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی برخی نکات ایمنی جهت نصب وجود دارد که ذکر کردیم و برای هر نوع اجاق گازی لازم است که آنها را رعایت کنید که از جمله این نکات رعایت کردن فاصله اجاق گاز از اطراف آن می‌ باشد. در سایت دمباریک بیشتر با نحوه نصب و تعمیرات اجاق گاز و فر در منزل و همچنین تعمیرات تخصصی اجاق گاز رومیزی و دیگر انواع اجاق گازها آشنا شوید.